مناسب ترین خاک کِشت برای کشاورزی

اهمیت خاک کشت در رشد گیاهان بسیار زیاد است. کلوخه خاک خود شامل دو بخش مختلف است. بخش اول جامد و بخش دوم خِلل و فُرج است.

در بخش جامد خاک بستر کشت دو زیر مجموعه مواد معدنی و مواد آلی دیده می شود. در مواد معدنی شامل یک سری ذرات ریز و درشت خاک هستند که طبق ابعاد و شکل های مختلف به واسطه کانی های تجزیه شده از سنگ تشکیل می شوند. مواد آلی خاک کشت مربوط به یک سری جانداران درشت و همینطور موجودات ریز هستند که مثلاً وقتی باکتری ها و قارچ ها سبب تجزیه گیاهان در خاک می شوند یک سری مواد آلی به اسم هوموس ایجاد می شود که خاصیت کلوئیدی دارند و سبب جذب آب و نگهداری مواد غذایی می شوند و در تشکیل ساختمان خاک حاصلخیز کشاورزی نقش بسیار مهمی دارند.

بخش دوم خلل و فرج است که در واقع یک سری فضاهای خالی بین ذره های جامد خاک است که سبب می شود هوا و آب به ریشه گیاهان منتقل شود. خلل و فرج ها خود در دسته های درشت و متوسط و ریز قرار دارند.

 خاک کشت مناسب

انواع خاک مخصوص کشاورزی

خاک های مورد استفاده در کشاورزی انواع مختلفی دارند و هر یک خصوصیات مربوط به خود دارند. بطور کلی، سه مورد از رایج ترین انواع خاک به شرح زیر می باشد:

  • کوکوپیت
  • پیت ماس
  • پرلیت

انواع خاک

خصوصیات یک خاک حاصلخیز برای کشاورزی

اگر قرار باشد که گیاهان بدون هیچ عیب و نقصی رشد کنند بسیار مهم است که خاک کشت تقویت شود و اگر تقویت در راستای خاک بستر کشت اولیه صورت بگیرد نیز در نهایت نتایج بهتری دیده می شود. استفاده از ورمی کمپوست به عنوان کود و همینطور پتاسیم فسفر و آهن و نیتروژن از عناصری هستند که معمولاً در خاک تولید نشده و باید به واسطه کودهی به خاک اضافه شوند.

 خصوصیات یک خاک حاصلخیز برای کشاورزی

روشهای کنترل خاک

خاک بستر کشت باید به درستی تهیه شود اما نگهداری و کنترل خاک نیز موضوع بسیار مهمی است و باید مدنظر قرار بگیرد. یک سری فاکتورهای کلی در زمینه روش های کنترل خاک حاصلخیز کشاورزی وجود دارد که اعم از کنترل دمای خاک، کنترل رطوبت خاک، کنترل سطح ph خاک و همینطور کوددهی منظم خاک است. اما نکته ای که بسیار مهم است اینکه فرمول یکسانی از شرایط کنترل برای همه گیاهان وجود ندارد. در واقع روش های کنترل خاک کشت بر اساس گیاهی که قرار است کشت شود مشخص می شود.

 

مشکلات عمده کشاورزان در رابطه با خاک کِشت

۱-   آبشویی: در این روش باید نمک های اضافی محلولی که در خاک کشت وجود دارد به طور کامل شستشو داده شود و از خاک خارج شود.

۲-   دوره آبیاری کوتاه: در واقع نیاز است که فاصله بین دو آبیاری زمین زراعی کوتاه تر شود و سریعتر آبیاری صورت بگیرد به این ترتیب غلظت محلول در خاک زیاد نمی شود و خاک شور اصلاح می شود.

۳-   استفاده از کودهای مخصوص که روش دیگر برای ایجاد خاک حاصلخیز کشاورزی است و این روش سبب می شود که شوری خاک کمتر شده و ضریب شوری خاک را کاهش می دهد.

4-    استفاده از محصولات ارگانیک جایگزین سموم و قارچ کش ها

 جهت دریافت کامل مقاله و اطلاعات بیشتر به سایت آرال شیمی مراجعه فرمائید.

 


chemicalblogger کشاورزی ,کنترل ,مواد ,گیاهان ,دارند ,حاصلخیز ,برای کشاورزی ,حاصلخیز کشاورزی ,خاک، کنترل ,وجود دارد ,بسیار مهمی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تجهیزات ساختمانی دانلود فیلم و سریال با لینک مستقیم تعمیرات ویرپول در تهران M.u.s.i.c بهار فصلی برای با تو بودن Adyclip تحلیل بورس سبز مووی | بیننده باشید نیک ایران|گلریزوب | ایتی کلوب | همه چیز | چت ساپورت| ایتی ساپورت